Cerrar

es | val   

«Si cuines per a un altre, mai no seràs feliç»

Lienzo Canvas

Un article sobre tendències, oportunitats, models de negoci i emprenedoria

Publicado por YDimitrova
martes, 28 de abril de 2015 a las 00:00

En l’àmbit del desenvolupament de projectes, una de les feines més importants, a més del disseny de productes i servicis centrat en el client, és l’elaboració del nostre model de negoci.

Què és exactament un model de negocio?

«Un model de negoci descriu les bases sobre les quals una empresa crea, proporciona i capta valor», segons Alex Osterwalder, autor del llibre Business Model Generation (Generació de models de negoci). Alex Osterwalder va inventar el llenç Canvas, que reflexa nou components clau dins de qualsevol negoci: segment de clients, proposta de valor, relació amb clients, canals, activitats clau, recursos clau, socis clau, flux d’ingressos i estructura de costos.

Cada emprenedor ha d’identificar les nou peces del llenç fins a completar la fisonomia de la seua futura empresa. No obstant això, el model de negoci no és una foto «fixa» o estàtica de l’empresa des que naix fins que s’extingeix, sinó que es tracta d’una imatge dinàmica relacionada amb els diferents cicles de vida que té cada companyia. Per això, quan parlem de negocis innovadors no només parlem dels nous productes, servicis o experiències que estos ofereixen, sinó de la forma en què es relacionen amb els seus clients, la manera en la qual aconsegueixen vendre-los o fins i tot, per què no, els nous nínxols de mercat que descobreixen. Després de connectar i empatitzar amb els clients, arriben els ingressos.

Un perfecte exemple de model de negoci innovador és el conegut com «Food Truck Gourmet» o el famós camió de menjars, el qual a més ha tingut cabuda a la gran pantalla a través de la pel·lícula Chef, estrenada l’any passat.

Però darrere de la bonica història de família i del somni americà complit que ens conta el guió, alguns veiem alguna cosa més. En el meu cas, jo vaig veure un model de negoci rendible, flexible i innovador. I és que els camions de menjars gourmet estan molt de moda als Estats Units i els països llatinoamericans. A les grans ciutats tota la població reconeix que menja fora de casa més de quatre dies a la setmana, ja siga per la seua ocupació o perquè existeix una gran distància entre el seu domicili i el seu lloc de treball. Molts emprenedors visionaris van aconseguir convertir esta tendència de consum en una autèntica oportunitat de negoci.

Tot i la dificultat d’afrontar els problemes d’una legislació gairebé «inexistent» i molt menys harmonitzada en matèria d’higiene i exigències sanitàries per als llocs de menjar ambulants als diferents estats i països d’Amèrica, cada emprenedor va trobar el seu buit en el mercat. Estos joves i eixelebrats roadcooks van canviar el concepte d'experiència del menjar. Té igual que cuinen menjar tradicional, vegetarià o sushi; davant dels seus camions sempre hi haurà una llarga cua de clients curiosos i famolencs. Per què?

Per a les persones que ens resulta difícil provar i assaborir el menjar fora de casa, encara té més valor l'experiència que ens ofereixen els «camions de menjar», ja que la gran majoria de plats s’elaboren amb productes orgànics i ecològics locals davant l'atenta mirada dels clients. El fet de poder veure com es prepara el nostre plat juga un paper més que positiu en la nostra decisió de compra. Un altre dels factors importants és la varietat de productes i el seu assequible preu.

Si a més analitzem la resta de factors, i tornant a l’exemple de Chef, veurem com el fill del protagonista ajuda a la captació de clients mitjançant la xarxa social Twitter, a la qual fa «màrqueting en temps real». El xiquet, que és natiu digital i domina molt bé l’impacte de les seues publicacions a les xarxes socials, converteix el seu joc favorit en una perfecta estratègia de visibilitat per al food truck. Segons va recorrent la geografia nord-americana, el xiquet va publicant a Twitter fotos de les seues vivències i les noves ubicacions del camió. Això fa que cada vegada més potencials clients acudisquen al lloc indicat. Així, innovació no només quant a màrqueting, sinó també en la forma de relacionar-se amb la clientela. La típica relació de captació de clients i estimulació de vendes es «disfressa» d’espontaneïtat i vivències personals en una xarxa social. Excel·lent jugada!!! Per què volem més? Els clients comencen a arribar sols...

Hi ha moltes raons per las quals tindre un «camió de menjar» és un negoci perfecte per als emprenedors d’entre 20 i 30 anys: al·ludeix a una llibertat d’horari i d’ubicació i és de marcat caràcter experiencial. La inversió inicial és mínima en comparació amb l’obertura d’un negoci de restauració, i el retorn de la inversió sol tindre un termini inferior a l’any. Els únics costos que cal tindre en compte són: l’adaptació i transformació del vehicle, el seu manteniment i el de la cuina, l’assegurança del vehicle, el combustible, llicències de circulació i funcionament i els costos d'aprovisionament. Si comparem els costos d’un food truck amb l’estructura de costos d’un restaurant (arrendament o adquisició de local, llicències d’obertura, despeses de personal, seguretat social, alta de l'empresa, etc.), haurem superat més de vuit vegades la xifra inicial. De manera que els food trucks no només estan de moda, sinó que són negocis rendibles a curt i mitjan termini.

I el que és més important: el missatge de la «pel·lícula», no només de Chef, sinó de la nostra pròpia pel·lícula, seria: «Si cuines per a un altre, mai no seràs feliç». Aleshores per què cuinar per a un altre si ho pots fer per a tu mateix?

3.023 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO